Rabu, 2 Mac 2011

Aku dan Hostel


Tika malam semakin dingin dan sepi, cahaya bulan samar-samar redup. Aku terkenangkan suatu ketika dulu waktu aku dibangku sekolah menengah disatu daerah. Sungguh indah detik itu. Aku pasti ,aku tidak akan melupakan saat-saat indah tersebut. Ingin aku ulangi semula, tapi apakan daya.Waktu tidak pernah kembali, hanya lipatan sejarah yang tinggal untuk aku kenang. Aku ketawa kerinduan sendirian. Usiaku semakin menganjak dewasa. Tapi aku ingin remaja kembali seperti waktu dulu. Waktu aku bergurau senda dengan rakan-rakan baikku.Aksi nakal kami yang memeningkan Warden asrama. Aku pernah tidak diizinkan untuk tinggal diasrama, tapi rayuan menyelamatkan aku.Aku kembali memeriahkan lagi suasana asrama.Tapi sebelum itu, aku mula menjadi penghuni disitu bermula tahun 1989 dan aku meninggalkannya pada hujung tahun 1995. Tujuh tahun aku disitu. Pasti nama aku ada dicatatkan disitu. Ada insan-insan yang aku kenali dan ada yang mengenali aku.Begitu juga dengan peristiwa nakal kami. Aku dan rakan-rakanku pernah keluar asrama waktu malam tanpa kebenaran semata-mata untuk tengok wayang, kami juga pernah mengejek guru disiplin dan dikejar oleh guru tersebut. Begitu juga aku yang dipotong rambut dikhalayak ramai kerana berambut panjang dan di bawa keliling satu sekolah, tapi aku tak kisah pun( malu tapi syok jugak tu ).Kami juga pernah memecah masuk dewan makan kerana lapar(dah tentu curi benda makan).Mencuri buah mangga yang warden tanam(asal dapat makan-kebulur). Dan tak lupa juga, aktiviti me'nackle'awek asrama. Macam-macam taktik yang kami guna(tak kisahlah asalkan dapat awek tu).Ada yang buat ala-ala hindustan dan ada jugak gaya ali setan(gaya Azroy pun ada) seperti dalam filem tu.Tak kurang juga aku.Aku plak guna pandangan arjuna je(takut nak ayat).Pastu guna lagu skit(kau satu-satunya-ukays).Maka dapatler aku sorang awek.Tapi sebelum tu penah jugak ler aku nak tackle awek siam, tapi tak layan(jual mahal).Last-last, tackle awek melayu jugak la.Cuma aku tak sempat tackle amoi je( dia cakap awek aku dah ramai, sebab tu dia tak nak layan aku-huuu...sedih-sedih).Tu la ringkasan cerita zaman remaja aku...(kalau rajin aku sambung lagi......)adios.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan