Selasa, 1 Februari 2011

Satu kisah di satu hari

Hari Jumaat yang lepas ,aku pergi ke tempat lama aku bertugas dulu.Sekali-sekala turun ke tempat lama ok jugak kan?Bukannya kerap pun, tapi ok.Kami berborak tentang bermacam-macam topik dan yang pasti kutuk mengutuk pun tidak dapat dielakkan lagi.Aku membuka cerita pasal seorang tok Haji yang marahkan aku dan aku tak tahu silap aku kat mana, part mana.Tok Haji tu bawak motor disebelah tepi jalan dengan perlahan dan aku sedikit laju dan berhasrat memotong tok haji.Tetiba saja tanpa beri signal atau apa-apa petunjuk pun, dia terus melintas ke seberang.terkejut beruk aku.Nasib baik sempat Brek, kalau tak, harus aku ngan tok haji tu accident.Tanpa rasa bersalah dan tak henti-henti dia asyik marahkan aku.Aku pun terkedu, apa salah aku.Bukannya aku yang melintas pun, dia yang melintas tetiba.Patutnya aku yang marahkan dia, tapi dia pulak yang marahkan aku.Aku pun dah tak tahu nak buat apa, aku ambik keputusan blah je lah..kalau lama lagi dengar tok haji ni membebel, silap haribulan nak jugak aku debik tok haji ni(cakap je..)Aku suarakan rasa tak puashati aku kat kengkawan aku.Dalam banyak-banyak tu, ada sorang mamat nie bagi pendapat.Mamat tu cakap...Lupakan lah cerita tu.Kalau haji sekalipun seseorang tu..tak semestinya attitude dia ok. Yang Ok nya dia dah pergi haji.kau belum lagi...tapi perangai kau mungkin lebih baik dari dia.Haji tidak melambangkan attitude seseorang tu..Kalau dia sendiri tak nak berubah.Sepuluh kalipun dia pergi haji, tak semestinya dia bleh jadi ulamak.....Termenung aku bila dengar macam tu.Betul jugak apa yang dia cakap.Jadi jangan lah terkejut kalau jumpa tok haji pakai seluar pendek....normal lah tu...sebab tu tuhan adakan syurga dan neraka...sendiri mau ingat la....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan