Jumaat, 24 Februari 2012

Aku dan hostel part 4

Awal pagi aku bangun....nie la hari pertama aku kembali ke sekolah . Dengan kepala botak yang berkilat-kilat aku melangkah ke permulaan baru . Aku pelajar form 4 kat sekolah aku ( dah masuk kategori senior le tu..) . Dapat ler aku berjumpa balik ngan geng2 aku yang dah lama tak jumpa . Macam2 ler cerita yang keluar , macam tak sempat2 lagi nak jumpa lain kali . Aku cuma senyum je , sebab bernasib baik dapat sekolah lagi . Aku pun tak tahu macam mana bley berlaku . Sebabnyer aku kuat tido time form 3 dulu . Aku cuma blajor dua mata pelajaran jer . Tu pun sebab ada ler sedikit minat cara pengajaran cikgu nyer . Sejarah dan pendidikan islam - itu jer yang aku ingat , mata pelajaran yang aku bagi perhatian . Yang lelain tu....jangan harap ler . Aku seperti takde minat nak belajor . Tak ler , aku pun tak tau macam mana aku bley jadi macam tu . Rugi duit mak bapak aku habih macam tu jer . Bila keluar result periksa , pergh macam tak caye , leh lulus plak . Mungkin tuhan masih sayangkan aku . Dia mungkin nak beri aku peluang kedua kot . Aku dapat masuk kelas 4C ( kira macam kelas sains ler jugak) . Dalam kelas tu hanya ada 20 lelaki dan 3 orang pelajar pompuan (macam mana diorang leh tahan ngan bebudak lelaki) . Bebudak pompuan tu hanya seorang saje yang kekal dan 2 orang lagi mintak bertukar kelas( sebab student lelaki dah macam nak makan diorang ). Aku masih lagi tinggal kat hostel . Maka bermulalah era baru untuk aku . Karekter aku pun mula berubah ( dah senior kan ) . Aku dah mula menyertai kelab bebudak nakal (adventure ler tue...) . Antaranya , malam pertama aku kat hostel , aku telah mengetuai bebudak junior membuat konsert tak rasmi dengan harapan konsentrasi kengkawan yang nak belajar terganggu .Aku berjaya dan hadiahnya      Pang...pang.....penampor jepun tahun sebelum merdeka oleh ketua warden . Ini semua atas penghargaan yang dapat dia bagi kat aku sempena konsert tue ( pergh pekak dan tuli selama 5 minit) . Tak berapa lama lepas tue , aku telah diarak oleh guru disiplin dikhalayak ramai sekeliling sekolah dengan rambut senget( rambut aku sikit panjang , pastu cikgu disiplin tolong potong secara free) bersama2 kengkawan sejati aku ...glamer ler aku masa tue . Biasa artis jer yang glamer , tapi aku dapat publisiti secara tak sengaja . Jalan pun masa tue dah macam brat pitt aku rasa ....glamer ..glamer . Kat hostel pun aku dah tergolong orang2 yang selalu disumpah oleh penghuni2 nyer ( nasib badan) . Tahun tue pun secara tak sengaja aku mula merokok ( merokok membahayakan kesihatan - nasihat oleh kerajaan malaysia) . asyik nengok member jer sedut asap , aku pun jeloues . Last2 aku jugak dah jadik perokok ( nyesalnyer) . Bila tiba bulan puasa plak , aktiviti aku jeng..jeng..jeng ...terbabas puasa ( ye ker ....) . Bukannyer apa   ......  aku kesian ngan kawan aku yang sponsor makan ....kalau tak makan nanti kecik plak ati dia ....sapa nak pujuk . jawab2 . kekadang tue kantoi gak ngan cikgu bila tak puasa ...." kamu jangan ikut perangai syaitan ".......nasihat seorang cikgu . Tapi satu yang aku tak leh lupa dan aku rasa bersalah sampailah sekarang . Aku marahkan ustaz yang mengajar aku memberi markah yang rendah dalam mata pelajaran agama kepada aku . Aku memarahi ustaz tue dengan kata2 kesat . Aku memang patut diberi markah yang rendah masa tue sebab aku tiru dari buku teks bulat2 .Pastu kantoi plak( amatur lagi , sebab tu gagal) ngan ustaz tue . Tapi aku bernasib baik tak gagal terus  (Sebelum aku meninggalkan sekolah tue aku sempat minta maaf atas ketelanjuran aku pada masa tue) . Satu lagi peristiwa yang aku takkan lupa adalah bila aku dan kengkawan ramai2 mainkan seorang guru disiplin yang selalu attack kami . Ceritanya macam nie ....satu hari kami ternampak cikgu tue sedang berjalan kaki menuju ke pejabat sekolah . Seorang rakan aku berteka-teki ( member aku tue cakap kuat sebab nak bagi cikgu tue dengar) . Kalau korang hebat , korang berikan 10 jenis nama buah bermula dengan huruf 'N' . Semuanya tercari2 ler 10 jenis buah yang bermula dengan huruf 'N'. Yang aku tahu 2 jenis je , nangka dan nenas . Member aku pun mentertawakan kami sebab gagal memberika 10 jenis nama buah tersebut . Bila kami minta jawapan , dia cakap sorang je yang boleh bagi 10 nama buah yang bermula dengan huruf ' N' . Kami pun tercengang . Malah kalau kami nak lebih dari 10 nama pun boleh diberikan oleh orang tersebut . Akhirnya dia pun beritahu orang yang dapat sebut nama buah lebih dari 10 nama buah( cikgu disiplin tue ler) .Kami tanya kenapa ? dia pun beri contoh nama buah yang boleh diberi oleh cikgu tersebut . Nangka , nenas ,nimau , nempedak ,nangsat , nambutan , nurian , nepal , nai , nongkong dan bla..bla ....bla.....apa lagi , terburai ler ketawa kami ramai2 dan ianya menjadi kemarahan cikgu disiplin tersebut( cikgu tu sengau) . Maka kami pun dikejar ler keliling sekolah sambil diperhatikan oleh pengetua sekolah . Aku akan gelihati bila terkenang peristiwa tersebut ( maaf cikgu , kami budak nakal , maafkan kami 2X ). Korang jangan ler ikut perangai yang tak baik tue.....bersambung .

2 ulasan:

  1. Wah panjangnya...

    urm,jemput join contest Kedai Kiz "The OH!SEM tagline contest" yer,,

    BalasPadam