Jumaat, 1 Julai 2011

Bantuan kecemasan

Langkah Bantuan kecemasan bila terjumpa individu yang tidak sedarkan diri.

1. Pastikan individu/mangsa yang tidak sedarkan diri itu tidak berada dikawasan yang merbahaya kepada individu/mangsa itu dan juga individu yang ingin membantu. Sekiranya kawasan tersebut merbahaya jangan ambil risiko. Sekiranya individu yang tidak sedarkan diri itu dapat dipindahkan ketempat yang lebih selamat, pindahkan sebelum tindakan seterusnya diambil.

2. Cuba sedarkan mangsa dengan menepuk bahu mangsa. Sekiranya mangsa tidak bertindak balas ,minta bantuan segera. Minta individu berdekatan menghubungi talian 999.

3. Alihkan mangsa supaya berada dalam keadaan terlentang. Lihat dada mangsa samada bergerak ataupun tidak. Lihat ke dalam mulut mangsa samada terdapat makanan/benda asing ataupun tidak. Sekiranya ada, cuba keluarkan. Periksa denyutan nadi pada pergelangan tangan ataupun di sebelah tepi bahagian leher mangsa( sebelah halkum ).Sekiranya ada denyutan nadi, hanya bantuan pernafasan diberikan.

4. Sekiranya dada pesakit tidak bergerak, lakukan tekanan pada bahagian tengah dada mangsa. Lakukan sebanyak 30 kali dan berikan 2 kali hembusan udara dari mulut ke mulut dengan menutup hidung mangsa. Ulang sehingga 5 pusingan.

5. Setelah tamat 5 pusingan, periksa denyutan nadi mangsa dipergelangan tangan ataupun dibahagian tepi leher mangsa. Sekiranya terdapat denyutan nadi dan pergerakan dada, letakkan mangsa dalam kedudukan mengiring supaya mangsa dapat bernafas dengan betul. Selain itu posisi ini dapat mengelak lidah mangsa menutup saluran pernafasan. Tunggu sehingga bantuan tiba. Sekiranya denyutan nadi mangsa tidak dapat dirasai, teruskan dengan tekanan dada sehingga bantuan tiba ataupun individu yang ingin menyelamat berasa sangat letih dan tidak mampu meneruskan lagi tindakkan tersebut.

Selamat mencuba......

2 ulasan: