Jumaat, 1 Julai 2011

Aku dan Hostel tahun ketiga...

Tahun 1991 adalah tahun ketiga aku berada di hostel yang tercinta. Aktiviti berjalan seperti biasa. Aku lebih mengenali kengkawan aku. Aku dah jadi sedikit senior. Dah takde orang nak buli aku. semasa tahun tu, aku lebih banyak tidur dalam kelas. Aku tak peduli samada cikgu sedang mengajar ataupun tidak, yang penting aku dapat tidur. Bila aku tak tidur, cikgu pulak yang akan terkejut beruk. Mungkin sesuatu dah berlaku fikir mereka. Tapi aku tak peduli semua tu, asalkan aku bahagia.Aku cuma belajar beberapa mata pelajaran sahaja, sebab cikgu yang mengajar majoritinya buatkan aku berasa mengantuk. Sudah tentu mata pelajaran Sejarah dan agama sahaja yang aku beri perhatian. Pelajaran lain majoritinya aku tidur. Tahun tu jugak ada orang mula kirim salam perkenalan kat aku. Tapi kesian jugak kat dia sebab aku kurang minat semua tu. Untuk jaga hati aku masih jugak layan. Selain tu ada jugak seseorang yang boleh dikatakan sedikit memberi perhatian pada aku. Cuma tak cakap , sekadar riak muka dan sedikit tingkah laku yang kekedang tu aku jugak suka. Tapi mungkin kami berdua pendamkan ataupun aku yang perasan. Tapi yang penting aku takkan lupakan sampai bila-bila, sebab detik tu menyeronokkan. Sekarang aku tak tahu dia kat mana, aku harap dia sentiasa bahagia dan tenang. Sebab itu sifat dia. Akhir tahun peperiksaan SRP ( aku generasi akhir SRP )melanda. Akhir peperiksaan SRP kami semua bawa haluan masing-masing. Ada yang bertukar kelas dan tak kurang juga yang bertukar sekolah. Tahun tu jugak aku bertemu dengan seorang sahabat yang banyak berubah. Berubah dari buruk sifat kepada sifat/kelakuan yang baik. Beliau berjaya mendapat keputusan yang baik dalam SRP tahun tu. Tahniah sahabat.....berita akhir yang aku dapat mengenai beliau, beliau menyambung pelajaran ke Jepun. Selepas tu tiada lagi khabar berita. Aku gembira dengan kejayaan beliau. Beliau selalu memberi aku nasihat bila berkesempatan. Aku takkan lupa nama tersebut "Shazinas bin...."(aku lupa nama ayah hang).Nampaknya musim dan tahun baru akan menjelma....haluan yang berbeza...bersambung.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan