Isnin, 3 Januari 2011

Pasukan impian

Dalam bolasepak terdapat beberapa kriteria yang akan aku lakukan atau pasukan yang aku inginkan.Apa yang aku inginkan mestilah memiliki ciri-ciri tersebut antaranya :-

1. disiplin yang tinggi.
2. Semangat yang membara(tinggi) dan tidak mudah patah.
3. Sentiasa ingin menang.
4. Bekerja keras.
5. Kreatif dan genius.
6. Bakat dan kemahiran.
7. Stamina yang tinggi.
8. Ikut arahan jurulatih.
9. Jati diri yang tinggi(semangat kebangsaan yang tinggi).
10. Semangat tidak pernah puas dengan kejayaan.
11. Semangat kerjasama yang tinggi.

Bila dah ada semua tu, kesebelasan utama dan simpanan pula mestilah mempunyai ciri-ciri seperti berikut :-

1. Pejaga gol - seorang yang tenang ,kebal ,berani dan garang serta bijak.selain itu mestilah pandai menaikkan semangat rakan sepasukan.

2. Pertahanan kiri/kanan - Seorang yang mempunyai ciri-ciri pertahanan yang kental ,pantas,bijak dan berkemahiran tinggi.selain itu boleh membantu pasukan untuk menyerang.

3. Pertahanan tengah - Seorang yang tenang,hebat bertahan, boleh membaca permainan(genius),pantas, tinggi,mampu memenangi bola dan cepat bertindak.

4. Pemain sayap kiri/kanan - Memiliki kemahiran menggelecek,pantas, kualiti hantaran yang baik,rajin, bijak dan tenang.

5. Pemain tengah - Seorang yang berkemahiran tinggi dan genius, mempunyai pertahanan dan daya menyerang yang baik,kualiti hantaran yang baik,bijak membaca permainan,boleh merubah permainan,rajin,banyak idea, mental kuat dan mampu bertindak sebagai general ditengah padang serta kadang kala membuat ' magik' memenangi perlawanan.

6. Penyerang - Mempunyai kemahiran yang tinggi, teknik yang baik, naluri pembunuh ,semangat inginkan kemenangan yang kuat,sanggup bekerja keras dan tidak mudah putus asa serta pantas.Faktor ketinggian adalah satu bonus.

Sekiranya semua ini tercapai, mungkin perlawanan bolasepak akan menjadi menarik...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan